Hur prioriteras oprioriterade fordringar?

I min mammas dödsbo finns efter alla begravningskostnader 3500kr kvar. Hennes skulder överstiger detta belopp. Fordringsägare med förmånsrätt ska prioriteras men min mammas skulder finns hos elbolag, hyra, landstingskostnader, apotek, telefon och liknande. Fordringarna är avsevärt mycket högre än den summa som finns kvar (ca 12.000kr). Vad innebär det att dessa prioriteras proportionerligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förmånsrättslag (1970:979) anger hur olika fordringar ska prioriteras. Om jag förstår dig rätt så finns det inga skulder med förmånsrätt utan bara så kallade oprioriterade fordringar.

Dessa fordringar har inbördes lika rätt, 18 § förmånsrättslagen. Det innebär att ingen borgenär har företräde framför någon annan så länge inte något annat har träffats genom avtal. Denna proportionerliga prioriteringen syftar till att borgenärerna har rätt att få betalt i förhållande till sin fordran.

Pengarna ska alltså fördelas till borgenärerna med oprioriterade fordringar i förhållande till hur stora fordringar de har.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare