Hur ser jag och min partner till att ha ett så bra efterlevandeskydd som möjligt?

Hej

Jag och sambon har köpt en liten skogsfastighet med litet tillhörande hus. Vi äger 50/50.

Jag har 3 barn sedan ett tidigare äktenskap.

Vi vill ha ett så bra efterlevnadsskydd som möjligt för oss båda.

Fundering: äktenskap vs sambo?

Vad behöver vi mer tänka på gällande efterlevnadsskydd på ett bra sätt för oss bägge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med efterlevnadsskydd antar jag att du menar ekonomisk säkerhet för den efterlevande, om någon av er skulle gå bort. För att svara på detta behöver jag använda mig av två lagrum, Sambolagen (SamboL) för frågor som rör sambor och Ärvdabalken (ÄB) för generella arvsrättsliga frågor.

Är efterlevnadsskyddet större vid äktenskap eller om man är sambor?

Sambor har ett litet efterlevnadsskydd, det kallas lilla basbeloppsregeln (18 § 2 st SamboL). Lilla basbeloppsregeln innebär att när en sambo avlider och den andra begär bodelning har den efterlevande sambon alltid rätt att få två basbelopp i bodelningen om det finns tillräckligt mycket tillgångar (ett basbelopp är 45 500 kr år 2018). Vid äktenskap är efterlevandeskydd påtagligt större. Det finns en motsvarighet till lilla basbeloppsregeln för makar. Den kallas för basbeloppsregeln och ger den efterlevande maken samma rätt men till minst fyra basbelopp istället för två (3 kap 1 § 2 st ÄB). Det är också så att efterlevande make ärver allt från den avlidne maken, även framför bröstarvingar, med vad som kallas fri förfoganderätt (3 kap 1 § 1 st ÄB). Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken har rätt att sälja, ge bort och i övrigt förfoga över egendomen under sitt liv, dock får egendomen ej testamenteras bort. Observera dock att särkullbarn alltid har rätt att få ut sitt arv när deras förälder gått bort, och behöver alltså inte vänta för att få ut arvet, med undantag för basbeloppsregeln. Man ska vara uppmärksam på att det finns regler om att bröstarvingar till den först avlidne maken har rätt till visst arv efter den andre maken, efter som de inte fått sitt arv när den förste maken gick bort.

Sammanfattning

Om ni gifter er behövs alltså inget annat göras för att säkra efterlevnadsskydd för varandra. Av denna anledningen är det med tanke på efterlevnadsskydd bättre att vara gifta. Om ni fortsätter att vara sambor kan ni dock testamentera vis egendom till varandra för att skapa ett liknande efterlevnadsskydd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare