Hur ska efterarvet till styvsyskon värderas?

Hej! Min pappas hustru, inte min mamma avled 2010. Hon har 2 barn och min pappa 2. Hennes barn ärvde då hennes tillgångar( kontanter och försäkringar) och värdet av den gemensamma bostaden sattes till 2 miljoner dvs 1 miljon var. Pappa har sedan bott kvar i bostaden. Eventuellt har denna stigit i värde under de år som gått sedan hustrun dog.

Vid pappas bortgång. Ska hustruns barn ärva det belopp som bostaden värderades till 2010 eller hälften av den summa bostaden säljs för? Har det någon betydelse om pappa säljer den före sin död eller om han har den kvar vid sitt frånfälle?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Jag väljer att dela upp din fråga i 2 delar, uppdelat efter de frågor du ställt. I första delen beskriver jag vilket värde dina styvsyskons arv ska värderas till om han har bostaden kvar vid sin död. I andra delen beskriver jag vilken skillnad det skulle bli om han säljer bostaden innan sin död.

1.Ska hustruns barn ärva det belopp som bostaden värderades till 2010 eller hälften av den summa bostaden säljs för?

Jag tolkar din fråga som att din pappas hustrus barn, dina styvsyskon, frivilligt har skjutit upp delar sitt arv till förmån för din pappa motsvarande just halva fastighetsvärdet (1 miljon kronor). Det var vänligt av dem, för det är som du säkert vet inget de var tvungna att göra. Men när de nu har gjort så, har de såklart rätt att få ut arv "i efterskott" när din far dör (ÄB 3 kap 9 §). Jag tolkar det också som att din pappa och hans fru bestämt att deras respektive barn skulle få ärva vardera sina förälders pengar, försäkringar med mera, och det enda som skulle delas mellan dem var fastigheten.

Huvudregeln är att dina styvsyskon får samma andel av din pappas egendom, som de skulle fått 2010 ifall de inte avstod (ÄB 3 kap 2§). Det vill säga som huvudregel ska de få halva fastighetens värde, oavsett om fastighetens värde sjunker eller stiger.

Om det nu är som du misstänker att fastighetens värde ökat, ska som sagt enligt huvudregeln dina styvsyskons arv också öka. Enda gången gången någon som väntar på arv i efterhand inte skulle få samma andel är ifall din pappa ökat sin andel i fastigheten genom arv, testamente, gåva eller intjänad lön (ÄB 3 kap 4§ första stycket). I ditt fall verkar dock endast fastigheten ökat i värde därför att fastighetsmarknaden generellt ökat i värde.

Andelen kan också förändras ifall din pappa "väsentligt minskat" sin egendoms värde, i så fall kan dina styvsyskon få mer än 1/2 fastighetens värde (ÄB 3 kap 3 §). Här menas allvarliga, uppenbara missbruk från din pappas sida, om han till exempel gynnar er framför styvsyskonen. Men det finns ju inget i din fråga som får mig att tro att det skulle vara fallet, så jag går inte in mer på det.

2.Har det någon betydelse om pappa säljer den före sin död eller om han har den kvar vid sitt frånfälle?

Om din pappa säljer bostaden före sin död blir det lite mer komplicerat. Här följer några alternativ som skulle kunna bli aktuella.

Det kanske enklaste hade då varit att din pappa (om han har möjlighet) frivilligt väljer att "lösa ut" dina styvsyskon, det vill säga betala dem halva försäljningsvärdet. Styvsyskonen har inte rätt att kräva in pengarna, eftersom att de valt att avstå till förmån för din far och får därför som andra arvingar vänta till hans död (ÄB 3 kap 9§).

Dina styvsyskon har som sagt rätt till samma andel av din pappas förmögenhet. De har alltså inte rätt till vissa specifika föremål, viss summa pengar eller liknande. Det betyder att efter din pappa sålt huset, har dina styvsyskon vid din pappas död rätt till andelen som motsvarar halva försäljningsvärdet delat med värdet av hans totala förmögenhet. Din pappas totala förmögenhet är i det fallet fastighetens värde plus värdet av all annan egendom han äger. Ni kan då fastställa andelen genom en bodelning eller ett avtal om andelsbestämning. Om ni inte fastställer andelen vid försäljningen, får ni lösa andelsbestämning med mera senare vilket kan bli svårare. Väntar till din pappas död kan det leda till en eventuell konflikt i en redan jobbig situation, vilket är en situation ni borde försöka undvika.

I första hand skulle jag rekommendera er att prata med er pappa och styvsyskon om frågan ifall din pappa bestämmer sig för att sälja bostaden. Har ni fler frågor kring läget är ni välkomna att ställa dem här på hemsidan. Om ni behöver mer kvalificerad juridisk rådgivning i frågan kan ni boka tid med Lawlines jurister på vår hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oscar JanssonRådgivare