Hur ska ett hyreskontrakt se ut?

Hej!

Jag undrar om hyreskontraktet är legitimt.

Vad tror ni?

På rutan för hyresgäst(er) står det: (Mitt namn), Stad, Väg + nr,

Postnummer stad

(Egentligen ska det väl bara stå mitt namn?!!)

På en annan ruta (andra sidan) står det underskrift: (MItt namn och hyresvärdens i annan

ruta...) ort, datum. /J

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga lagkrav på hur hyreskontrakt ska se ut eller vad de ska innehålla. Ni är alltså fria att själva utforma kontraktspråket. Det är vanligt att avtalsparter preciseras inte bara med namn utan också med folkbokföringsadress och personnummer. Utifrån den information du tillstått finns ingen anledning att betvivla att hyreskontraktet är legitimt.

Trevlig helg!

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare