FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/12/2018

Hur stor är chansen till att få ensam vårdnad?

Hur stor är chansen att jag skulle kunna få ensam vårdnad om vår dotter som är 2 år gammal? Sambon äter antidepressiva mot sin depression, samtidigt som han utvecklat ett alkoholberoende som blivit så illa att jag och dottern inte kan bo kvar hemma med honom i nuläget. Utåtagerande och hotfull i onyktert tillstånd samt hotfull i nyktert tillstånd.

Hur stora chanser att rätten skulle döma till min fördel och låta vår dotter Få ha sitt boende och sin trygghet hos mig? Och att pappan får umgängesrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du hur stora chanser du har till att få ensam vårdnad om din dotter som du har tillsammans med din sambo, utifrån hans hotfulla beteende samt alkoholberoende.

Det är väldigt svårt att bedöma hur stor chans du har utifrån den givna informationen. Vid vårdnadstvister utgår alltid rätten från vad som är barnets bästa, då denna princip står i centrum. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det, enligt (6 kap. 2a§ föräldrabalken) fästas avseende särskilt vid:

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna

Om rätten skulle bedöma att det ligger i barnets bästa att du har ensam vårdnad, kommer du således att bli tilldelad ensam vårdnad.

I din situation skulle jag bedöma det som att det inte är säkert för en 2-åring att befinna sig runt en hotfull alkoholpåverkad person. Däremot är detta upp till rätten att bedöma, och jag kan därför inte ge dig någon prognos i hur deras bedömning kan se ut.

Om du vill inleda en vårdnadstvist är första steget att kontakta familjerätten i den kommun du bor i.

Önskar du ha vidare vägledning i ditt fall, rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra jurister. Länker hittar du här:
https://lawline.se/boka

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare