Hur stor lott ärver den först avlidna makens syskonbarn?

Min mans moster är gift, men inga barn finns. Båda makarna har syskon som är avlidna. Men det finns syskonbarn. Sedan några år tillbaks är mosterns make död. Nu börjar mostern bli senil och förvirrad. Hur delas mostern ägodelar upp mellan syskonbarnen? Hur stor lott ärver makens syskonbarn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur arv efter en avliden person ska fördelas regleras i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB.

Jag utgår från att varken mostern eller maken har skrivit något testamente om hur respektives kvarlåtenskap ska fördelas. När den avlidne inte har skrivit något testamente gäller den legala arvsordningen i ärvdabalken.

Efterlevande makes arvsrätt enligt ärvdabalken
Var personen som dör gift, kommer dennes efterlevande make att ärva alla ägodelar. Detta gäller med undantag för om den avlidna maken har något särkullbarn (barn fött utom äktenskapet), 3 kap. 1 § ÄB.

Jag utgår från att det inte finns några särkullbarn med i bilden. Det innebär att när mosterns make dog, ärvde mostern alla makens ägodelar framför makens syskonbarn.

Efterarvsrätt
Att makar ärver varandra, dvs att efterlevande make har prioritet framför andra arvingar till den avlidne, är en specialregel. Den innebär vidare att när den efterlevande maken i sin tur dör, då är arvingarna till den först avlidna maken berättigade att få ut arvet efter hen (som de har fått vänta på). Det innebär att när mostern dör så ska mosterns makes syskonbarn få del av mosterns kvarlåtenskap, de har rätt att få ut sitt efterarv. I mosterns kvarlåtenskap ingår ju kvarlåtenskapen efter maken.

Hur fördelas mosterns ägodelar upp mellan syskonbarnen?
När mostern avlider ska hennes ägodelar fördelas, dels mellan hennes egna syskonbarn och dels mellan hennes avlidna makes syskonbarn. Mosterns egna syskonbarn är berättigade arvingar efter henne, 2 kap. 1 § ÄB. Mosterns syskonbarn ärver hennes kvarlåtenskap, vilken de delar lika på.

Hur stor lott ärver makens syskonbarn?
När efterlevande make ärver sin avlidna make, ärver hen med något som kallas fri förfoganderätt. Det innebär att den efterlevande maken inte får testamentera bort kvarlåtenskapen, men väl vara "slösaktig" med sunt förnuft. Man kan säga att efterlevande maken ärver det som egentligen skulle fördelas på den avlidna makens arvingar. Den efterlevande maken är i stort sätt fri att göra vad hen vill med egendomen efter den avlidna maken, utom att testamentera bort den, 3 kap. 1 § ÄB.. Det innebär att den efterlevande maken exempelvis får sälja den egendom som tillhört den avlidna maken och detta kan inte arvingar till den avlidna maken motsätta sig. Den efterlevande maken får däremot inte ge bort väsentligt stora delar av sin egendom (dvs sin egen och kvarlåtenskapen efter den avlidna maken) i gåva i syfte att minska efterarvet för den först avlidna makens arvingar, 3 kap. 3 § ÄB.

När den efterlevande maken dör har arvingar till den först avlidna maken rätt att få ut sitt efterarv. Hur stor del av den efterlevande makens egendom som ska gå till den först avlidna makens arvingar beror på om det funnits äktenskapsförord och enskild egendom. Jag utgår från att mostern och maken inte hade någon enskild egendom eller äktenskapsförord och då ska 50% av mosterns ägodelar fördelas mellan makens syskonbarn.

Sammanfattningsvis gäller att makens syskonbarn ska dela lika på hälften av (50%) mosterns ägodelar vid hennes bortgång. Resterande hälft ska mosterns egna syskonbarn dela lika på.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare