Hus i gåva till bröstarvinge

Min mormor har två barn varav den ena är hotfull och behandlar henne dåligt, han bor hos henne och använder henne pengar för att köpa saker till sig själv och betalar inget för att bo där. Nu vill min mormor att min mamma ska få hennes hus och att hennes son inte ska ha rätt till pengarna för värdet av huset när hon dör då hon känner att han behandlat henne så dåligt och tagit från hennes pengar hon har nu men hon har inte mage att slänga ut sin son på gatan. Frågan är om man på något sätt kan ge huset i gåva till min mamma utan att hennes bror kan komma och kräva avsnitten, alt om min mormor ger huset till min sambo som inte är bröstarvinge, blir min sambo då skyldig att betala den dagen hon dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din mormor kan ge huset i gåva till din mamma. Vid gåva till bröstarvingar är presumtionen att det är förskott på arv, men om det av gåvobrevet framgår att gåvan inte är förskott på arv kommer huset inte att ingå i kvarlåtenskapen efter henne (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Gåvan kan dock komma att ses som att hon försöker ordna sin succession och likställas med testamente, särskilt om hon kommer att fortsätta bo kvar i huset. Om en sådan gåva inkräktar på hennes sons laglott kan den som fått gåvan bli tvungen att återbära gåvan eller motsvarande värde till dödsboet. Laglotterna beräknas sedan gåvans värde lagts till kvarlåtenskapen (7 kap. 4 § ärvdabalken). Detta gäller även om hon ger huset till din sambo. Det krävs i så fall att hennes son väcker talan vid domstol inom ett år från bouppteckningen (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare