Hyra av parkeringsplats

Hej,

Jag har en parkeringsplats hyrd hos http://www.dukaten.se/ i Linköping. Jag sa upp min parkeringsplats den 5e Nov och nu menar dom att jag kommer att faktureras för hela December (jag har betalat för hela november redan även att jag enbart har hyrt platsen i 5 dagar).

Kan detta vara rimligt undrar jag? Jag kommer ju inte betala för hela december när jag säger upp min parkeringsplats den 5e Nov och redan har betalat för hela den månaden.

Det står ingenting på deras hemsida heller om uppsägning av förhyrda parkeringsplatser. Jag behöver hjälp! Hur ska jag gå till väga?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst bör du ta reda på på vilka villkor du har hyrt parkeringsplatsen. Om det inte finns ett skriftligt avtal mellan dig och hyresvärden kanske det på webbsidan eller i ett dokument bifogat i mail till dig finns information om vad som gäller avseende hyrestid, förlängningstid och uppsägningstid m.m. för den här parkeringsplatsen.

Beroende på om du hyr en parkeringsplats utomhus eller inomhus i garage eller liknande gäller olika lagar som inte alltid är helt enkla att få ett grepp om. En parkeringsplats utomhus är ett arrende och 8 kap Jordabalken (JB) gäller. För parkering inomhus, även om du inte hyr en viss specifik plats, gäller 12 kap JB (även kallad hyreslagen).

Om parkeringen är belägen utomhus gäller att det ska finnas ett skriftligt avtal enligt 8 kap 3 § JB. Har du, dvs. arrendatorn tillträtt arrendestället (parkeringsplatsen) utan att skriftligt avtal har blivit upprättat och inte har berott på dig att giltigt arrendeavtal inte har kommit till stånd, kan du ha rätt till ersättning för skada. Om varken avtalstid eller uppsägningstid har avtalats gäller dock enligt 8 kap 5 § JB att avtalet upphör att gälla på den fardag som inträffar närmast efter sex månader från det uppsägning skedde. Fardag är den 14 mars. Det kan noteras att hyresvärdar oftast brukar använda sig av standardiserade blanketter för hyresavtal enl. 12 kap JB, trots att avtalet egentligen avser ett arrende. Möjligtvis för att de inte har vetskap om vad som gäller.

För det fall parkeringsplatsen är inrymd i ett parkeringsgarage gäller följande, om inget annat har avtalats. Om avtalet gäller på obestämd tid kan avtalet sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal, enligt 12 kap 4 § 1 st 2 p JB (jordabalken). En parkeringsplats i ett garage likställs i denna lag med lokal. Om avtalet dock gäller för bestämd tid kan det sägas upp:

1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,

2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,

3. (tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,)

4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal, allt enligt 12 kap 4 § 2 st.

Det bästa är om du kontaktar hyresvärden och ber att få se avtalsvillkoren samt att du uppger hur du ser på saken. Möjligtvis kan ni komma överens på ett bra sätt trots reglerna ovan. Det är inte i alla avtals-situationer man måste följa reglerna till punkt och pricka, om båda parter är överens.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare