Hyra ut lägenhet i andra hand till sitt barn

Hej!

jag bor idag hos mina föräldrar och vill flytta hemifrån, kan min pappa hyra en till lägenhet som jag då hyr utav honom andra hand?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Hur jag tolkar frågan

Jag tolkar det du skriver som att du nu bor tillsammans med din familj i en hyresrätt, men vill flytta in i en annan hyresrätt, och du frågar om det är möjligt för din pappa att hyra en till lägenhet och sedan hyra ut denna lägenhet till dig.

Man kan ha flera hyreskontrakt samtidigt

Först vill jag bara klargöra att det inte finns någon lag som hindrar en från att hyra flera lägenheter samtidigt. Din pappa kan alltså göra detta.

Total sublokation kräver hyresvärdens samtycke

Total sublokation kallas det när man hyr ut hela sin lägenhet till någon annan - alltså inte bara ett rum/en del (detta kallas partiell sublokation). Total sublokation kräver hyresvärdens samtycke (12 kap. 39 § jordabalk). Din pappa måste alltså prata med hyresvärden och få dennes samtycke. Om du skulle hyra av din pappa utan att din pappa fått samtycke från hyresvärden är detta ett skäl för hyreskontraktets förverkande, vilket innebär att hyresvärden kan säga upp hyreskontraktet att gälla i förtid (12 kap. 42 § p. 3 jordabalk) Det är således viktigt att det går rätt till.

Lawline RådgivareRådgivare