Hyresavtal utan bestämmelse om betalning

Hej Jag hyrde ut min ettan i andra hand för juni och juli 2017 till en tjej. Som avtal änvand jag hyresgstföreningsmall. (https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/blanketter/hyresavtal_andrahandsuthyrning.pdf= Tyvärr på avtal glömmde jag skriva datum av betalning. Sista juni betalade hon hyran för juni. Nu vill hon betala hyran för juli den 15:e augusti. Jag vill ansöka om betalningsföreläggande his Kronofogden för utebliven betalning med räntan från 1:a augusti till dagen hon betalar hyran för juni. Vad händer om hon invänder mot och bestrider försenad betalning? Kan hon vägra betala hyran för juli och räntan för försenad betalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om man i ett hyresavtal inte har avtalat när betalningen ska ske så ska hyresgästen betala hyran i förskott, senast den sista vardagen före en ny kalendermånad, 12 kap. 20 § jordabalken. I ditt fall borde alltså tjejen du har hyrt ut till ha betalt hyran för juni i slutet av maj och hyran för juli i slutet av juni.

Eftersom din hyresgäst har betalt junis hyra i slutet av juni utan att det har varit några problem (så som jag förstår det) skulle hon kunna hävda att ni har kommit överens om att en betalning i slutet av månaden eller en betalning vid anmodan är OK. Men i så fall borde hon, precis som du skriver, ha betalt julis hyra i slutet på juli och inte den 15 augusti.

Din hyresgäst har alltså ingen rätt att vänta med betalningen till den 15 augusti. Om du skulle ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden kommer din hyresgäst kunna invända och vägra betala vilket skulle kunna leda till en domstolsprocess. Eftersom ni har ett hyresavtal borde hon dock inse att hon har en skyldighet att betala hyran, men hon har alltså en möjlighet att invända.

Däremot är det inte säkert att hon kan krävas att betala dröjsmålsränta. Om ni inte har avtalat om någon ränta utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen. Då det inte finns någon avtalad förfallodag för betalning av hyran kan dröjsmålsränta inte utgå förrän efter 30 dagar från att du har krävt betalt, 3 och 4 §§. Eftersom ni skulle kunna sägas ha kommit överens om att hyran ska betalas i slutet av månaden kan du inte kräva ränta från din hyresgäst förrän i slutet på augusti.

Min rekommendation är att du hör av dig på nytt till din nu f.d. hyresgäst. Jag föreslår att du förtydligar att du tänker skicka ärendet till Kronofogden om hon inte betalar hyran den 15 augusti. Om du efter den 15 augusti inte har fått betalt bör du ansöka om ett betalningsföreläggande. Eftersom det inte är säkert att du har rätt till ränta har du inte mycket att vinna på att redan nu ansöka om betalningsföreläggandet. Förhoppningsvis kommer hyran betalas och du slipper fundera över processen hos Kronofogden.

Hoppas du har fått svar på din fråga, om du undrar något ytterligare går det bra att kommentera nedan!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare