Hyresbetalning för gemensamt hyreskontrakt när ena flyttat ut

Jag och min sambo har en hyresrätt som vi står på gemensamt. Vi har separerat och hon har flyttat ut men står fortfarande på kontraktet. Är hon skyldig att betala hyran eller finns det någon typ av uppsägningstid vid en sån här situation? Jag bor kvar i lägenheten även om den är för dyr för mig då det är svårt att snabbt hitta nytt kontrakt i stan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett kontrakt ska sluta gälla måste det alltid sägas upp. Det gäller även vid hyra. Din sambo kan inte säga upp sin del av kontraktet enbart genom att flytta utan måste göra en formell uppsägning. Förmodligen finns denna process fastställd i hyreskontraktet med en uppsägningstid och liknande. Om det inte finns en avtalad uppsägningstid på längre än tre månader, är den tre månader enligt Jordabalken 12 kapitlet 4 §. Så länge din sambo inte har sagt upp kontraktet är hon skyldig att fortsätta betala hyra oavsett om hon bor där eller inte. Därmed behöver hon betala hyra åtminstone tre månader till om hon säger upp sin del av kontraktet idag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare