Hyresgäst skyldig att betala hyra under uppsägningstiden

Jag hyr en hyreslägenhet i andra hand. Mitt kontrakt säger att jag har 3 månaders uppsägningstid. Nu har jag fått ett förstahandskontrakt och sagt upp mitt andrahandskontrakt from 30/11. Måste jag betala hyra för de tre månader som kontakter säger. Jag visste att jag inte kunde få en förlängning av mitt hyreskontrakt av andrahandslägenhet. Jag kunde naturligtvis inte tacka nej till erbjudandet av ett förstahandskontrakt. Men en snabb inflyttning var ett krav.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i jordabalken (1970:994) (hädanefter JB) eftersom det är frågan om upplåtelse av en hyresrätt i andra hand.

Du som hyresgäst har rätt att säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (12:5 JB). Det innebär att om du säger upp hyreskontraktet den 30 november så upphör det att gälla den 29 februari. Perioden mellan november och februari är den så kallade uppsägningstiden och under den är du som hyresgäst skyldig att erlägga hyra. Det är först när uppsägningstiden löper ut som denna förpliktelse upphör.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare