Hyresvärdens underhållsskyldighet

Hej. Vi hyr ett hus, badrummet är på övervåningen och det har börjat komma vatten ner i köket och har påtalat det många gånger under 6 års tid men hyresvärdinnan påstår att det är vi som vält ut ena barnets badbalja över tröskeln så vattnet runnit ner vilket ej är fallet. Hon påstår även att badbalja får inte användas! Det är ju ett våtrum och varje gång vi tömt ur baljan så har vi ställt den över avloppet. Så nu har vi fått en varning för något vi inte gjort. Vart ska man kunna vända sig så hon gör något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Enligt 12 kap. 15 § jordabalken har hyresvärden en skyldighet att hålla lägenheten i sådant skick att den är fullt brukbar. Det innebär att hyresvärden ska utföra sedvanliga reparationer som kommer från lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Med sedvanliga reparationer menas skador som inte har orsakats av hyresgästen samt skador som uppkommer på grund av naturligt slitage och dessa ska ersättas av hyresvärden.

Du kan vända dig till hyresnämnden om hyresvärden vägrar att reparera felet. Om inte hyresvärden avhjälper problemet kan du begära att hyresnämnden förelägger hyresvärden att se till att problemet åtgärdas (se 12 kap. 16 § 2 stycket jordabalken).

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare