Åtgärder vid hyresvärdens åsidosättande av underhållningsplikt

Min son hyr en lägenhet på i Sollefteå

Vatten strömmar in från kökstaket när det regnar, men hyresvärden bryr sig inte.Vägrar svara på telefon samt mail.

Vart vänder man sig?

Vi försöker hitta annat boende men uppsägningstid på 3 mån?!

Hela huset luktar dessutom mögel

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresvärds skyldigheter gentemot hyresgästen regleras i Jordabalkens (JB nedan) 12 kapitel. Enligt JB 12 kap. 9 § har hyresvärden en skyldighet att vid hyresgästens tillträde överlämna lägenheten i ett sånt skick som enligt allmän uppfattning uppfattas som brukbar. Enligt 12 kap. 15 § har sedan hyresvärden en skyldighet att upprätthålla lägenheten i ett sådant skick under hela uthyrningstiden. Att det strömmar in vatten i lägenheten när det regnar och att huset luktar mögel är självklart inte en allmänt accepterad levnadsstandard och denna har en hyresvärd absolut skyldighet att se till att det försvinner. Detta verkar hyresvärden i ert fall strunta i vilket inte behöver tolereras.

Om en hyresvärd inte ser till att lägenheten är tillräckligt bra för att kunna bo i kan en rad åtgärder bli aktuella. Om hyresvärden inte fixar skador och liknande som hen är skyldig att göra enligt JB 12 kap. 15 § blir enligt JB 12 kap. 16 § andra punkten blir listan med åtgärder i JB 12 kap. 11 § aktuella. Dels får man självklart kräva att hyresvärden fixar problemen med lägenheten (enligt första punkten). I ert fall verkar inte hyresvärden inte vara intresserad av att hjälpa till. I det fallet kan hyresgästen enligt andra punkten få säga upp avtalet omedelbart utan uppsägningstid. Din son behöver därmed inte respektera tre månaders uppsägningstid om felen på lägenheten finns kvar. Under tiden han bor kvar i lägenheten medan bristerna finns har han även rätt till nedsatt hyra vilket gör att han inte behöver betala full hyra under den tiden han är tvungen att bo kvar medan ni söker nytt boende. Skada som har uppstått på grund av bristerna kan hyresvärden bli skyldig att ersätta dessutom enligt fjärde punkten.

Ni kan för att känna er säkrare på att få rätt i frågan även vända er till ett juridiskt ombud för att få hjälp.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att er situation löser sig!

Lawline RådgivareRådgivare