Hyresvärds rätt vid inträde i bostad

Hej. Hyresvärd (privat andra hand) har fått medgivande att vid 1 tillfälle gå in i bostad för att hämta post.

När hyresvärden har vart inne i bostaden har hen även öppnat dörrar till stängda rum / kylskåp och kollat runt. Sedan även tagit bilder.

Har hyresvärden rätt att göra detta? Hyresvärden hade endast medgivande för att gå in i köket och hämta post.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta vad det är okej för din hyresvärd att göra i en lägenhet du hyr om han fått tillåtelse att vid ett tillfälle ta sig in i köket för att hämta post. Jag tolkar din fråga som att den fotografering som din hyresvärd utfört i din bostad är på de diverse rummen i själva bostaden och inte på dig eller någon annan person i den.

Regler angående hyresvärdens tillträde till bostad som han hyr ut finner man i 12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller för hyresvärdens inträde till lägenheten?

Huvudregeln är att hyresvärden inte får tillträda bostaden utan hyresgästens tillstånd. Det finns emellertid undantag till detta enligt 12:26 JB om bostaden riskerar att drabbas av skada som följd av till exempel vattenläcka eller dylikt. Kan hyresgästen inte ange någon giltig anledning till varför han nekar hyresvärden tillträde kan hyresvärden vända sig till kronofogden och ansöka om så kallad handräckning för tillträde till bostaden.

Tar sig hyresvärden in i en bostad som han hyr ut utan tillåtelse eller handräckning från kronofogden gör han sig skyldig till hemfridsbrott enligt 4:6 Brottsbalken. Detta kan leda till att hyresvärden kan dömas till böter.

Bedömningen i ditt fall:

Du gav hyresvärden tillträde till din bostad i syfte att hämta post i köket, det framkommer inte några omständigheter i din fråga som tyder på att han skulle ha någon rätt att göra något mer än detta. Svaret blir alltså att han inte har rätt att gå igenom dina saker och fritt röra sig i din bostad i syfte att göra annat än att just hämta posten i köket. I detta fall bedömer jag inte att något direkt brottsligt med efterföljande möjlighet till straff inträffat.

Vad du kan göra:

Till att börja med kan jag rekommendera att du pratar med din hyresvärd och gör det klart för honom att du ej vill att han traskar runt i din bostad och tar sig friheter som du inte gett honom. Om han trots detta påstår sig ha rätt till att göra så skulle jag rekommendera att du vänder dig till hyresgästföreningen för fortsatt rådgivning.

Jag hoppas att detta är svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om det skulle vara något mer.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare