FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/06/2018

Jämkningsregeln vid bodelning

Hej!

I ett svar på en fråga om bodelning skrev ni:

"...en betydande skillnad i respektive makes förmögenhetsmassa som kan tala för att en 50/50-delning är oskälig."

Från https://lagen.nu/dom/nja/1998s467:

"Av förarbetena (prop 1986/87:1 s 184f) framgår att jämkningsregeln i första hand är tänkt att tillämpas på kortvariga äktenskap."

Innebär betydande skillnad i förmögenhetsmassa och at jämkningsregeln "i första hand" tillämpas på kortvariga äktenskap, att likadelningregeln kan frångås även efter fem år, om den ena parten inte har bidragit med något giftorättsgods överhuvudtaget, och den andra parten har bidragit med en nästintill skuldfri bostad? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

I propositionen du hänvisar till och som hänvisades till i svaret står det att femårsregeln är ett riktmärke och att schablonen inte kan användas som en exakt metod. Det står att schablonen ska kunna frangås om omständigheterna föranleder det. I dessa uttalanden finns jag visst stöd för att jämkning enligt 12 kap 1 § Äktenskapsbalk bör kunna ske på situationen du föreskriver.

Vad som dock bör sägas är att propositionen skriver att det finns större skäl att jämka bodelningen om den ena maken bidragit med t.ex en bostad som denne fått genom gåva eller arv. Vad som å andra sidan talar emot detta är om den andra maken också fått ett stort arv eller gåva som t.ex används för familjens löpande utgifter.

Jag vill dock uppmärksamma dig på att femårsperioden räknas från att man "levt under äktenskapsliknande förhållanden". Om ni t.ex varit gifta i 5 år men levt som sambos i 5 år innan det kommer man så långt bo från riktmärket att en jämkning torde vara svår att få till, men om ni däremot levt ihop i drygt 2 år innan ni gifte er och nu varit gifta i 3 år anser jag att det finns visst stöd för att jämkning inte är utesluten bara för att fem år passerats. Som jag dock skrev ovan måste man beakta på vilket sätt man har förvärvat egendomen (om det är via gåva eller arv eller inte) och om den andre maken också bidragit med egendom som denne fått via gåva/arv.

Lawline RådgivareRådgivare