Justeras värdet på förskott av arv?

Hej.

Vi är fyra syskon. För ca 10 år sedan fick min bror utbetalt 450 000 kr i förskott på arv. Nu har min mamma sålt en lägenhet och fått en del pengar. Hon vill nu utbetala samma summa pengar till oss övriga syskon.

Är det då vanligt att man upp justerar pengasumman efter inflationen som varit?

Eva P

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv innebär att värdet på gåvan när gåvan gavs ska räknas av från personens laglott när arvet delas ut (6 kap 1 + 3 §§ ÄB). I ditt fall ska din bror alltså räkna av 450 000kr från sin laglott. Om ni får 450 000 nu ska ni också räkna av 450 000kr från er laglott dvs alla kommer vara i samma läge inför arvet. Gåvor måste inte vara förskott på arv och om er mamma vill kan hon i samband med gåvan säga att bara en del av del ska räknas av från ert framtida arv. Ett exempel är att hon ger er 500 000 kr och säger att endast 450 000 ska ses som förskott på arv. Ni kan alltså om ni vill justera upp penningsumman om ni vill, men det finns inget krav på det.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare