Kan andra föräldern hindra mig från att flytta?

Hej

jag frågar i en annans ställe.

Denne kvinna har ensam vårdnad om barnet , nu vill pappan ha delad vårdnad och ev hotar med att ta vårdnaden om barnet helt om hon inte typ gör som han vill. Han säger att hon inte får flytta då hotar han med att ansöka om egen ensam vårdnad. Jag frågade kvinnan om varför han vill ha delad vårdnad nu för just nu verkar det bara vara för att förstöra för mamman som alltid haft ensam vårdnad. Hon vill flytta till en annan kommun det är ca 5 mil barnet får bättre boende plus att mamman får ett jobb efter sin nu utbildning plus att det bor många barn i det område dit hon vill flytta.

Har pappan rätt att förbjuda mamman att flytta?

Måste mamman gå med på delad vårdnad även om hon inte vill? pappan har idag fullmakt att får ringa läkare o dyl. men mamman vill inte att det ska bli delad vårdnad ( detta verkar ha börjat pga att pappan vill tvinga mamman tillbaka i ett förhållande och pga det så göra han så här för att mamman vill inte ha ett förhållande med pappan de har knappt bott ihop delade på sig när barnet var lite (nu 5år)

Min åsikt så vwerkar det bara vara själva grejen som driver han i detta och det ju fruktansvärt för barnet, barnet vill inte vara hos pappan han är dum har de sagt till mig o massa andra saker men jag har tagit det till mig sen typ sagt ibland är vi mammor o pappor dumma enligt barns tycke, har även sagt att han knipper barnet ibland när det är hos pappan och tvingar barnet att äta mat som hon inte vill ha el mätt osv

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga rör den vårdnadstvister angående både vårdnad och huruvida mamman får flytta. Jag kommer bemöta frågan i olika delar där jag börjar beröra grunden för alla vårdnadsfrågor; Principen om barnets bästa.

Barnets bästa

Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Principen om barnet bästa kommer i första rum när det gäller vårdnaden. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Det krävs "mer" än att man tvingar barnet äta upp sin mat för att anses vara olämplig vårdnadshavare. Man främjar även kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/tryggheter/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. (6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Kan han kräva delad resp. ensam vårdnad?

Även om man som förälder självfallet ser sig som den som satt barnet i världen så har man rättsligt egentligen ingen rättighet till vårdnaden om barnet. Vårdnad om ett barn är inget man kan kräva p.g.a. den genetiska relationen man har till sitt barn utan som nämnt är det domstolen som avgör vem som är vårdnadshavare i en vårdnadstvist och då utgår domstolen från barnets perspektiv.

I detta fall skriver du att hon har ensam vårdnad. Det betyder att han av någon anledning inte har vårdnaden, vilket kan bero på någon anledning som föranleder att han inte anses lämplig. P.g.a. bristande information kan jag inte uttala mig om hans lämplighet. Däremot kan man få delad vårdnad trots att man inte har vårdnaden idag. Vid en tvist görs en ny bedömning utifrån de kriterier jag nämnde kring barnets bästa. Det går därför inte att på förhand berätta om han kommer kunna få delad vårdnad eller inte, men du kan se de beståndsdelar jag redogjort för som hjälp för att själv göra en uppskattning.

Kan han stoppa henne från att flytta?

Nej, utgångspunkten är att han inte kan stoppa henne från att flytta. Dock är det inte så enkelt när det gäller vårdnaden. Det beror bland annat på hur långt man flyttar och om det försvårar för barnets kontakt med den andra föräldern. Man får nämligen inte sabotera umgängesmöjligheterna för den andre föräldern. Om flytten motiveras av ny tjänst eller dylikt görs en bedömning i varje enskilt fall. För att återigen koppla tillbaka till den styrande principen kan man här tydligt se vilka beståndsdelar som står emot att genomföra en flytt: Barnets behov av kontakt med båda föräldrarna (om den försvåras) samt barnets behov av kontinuitet. Det finns rättsfall där domstolen bedömt att den andre föräldern ska vara boendeförälder om den ena flyttar, just för att man inte ska behöva flytta barnet. Som nämnt beror även en sådan fråga på barnets ålder samt förutsatt att den potentiella boendeföräldern är lämplig vårdnadshavare. I detta fall skulle jag anta att 5 mil inte är tillräckligt långt för att pappan skulle kunna hävda att det innebär svårigheter för kontakten mellan han och hans barn.

Slutsats

Som du säkerligen förstår går det inte utifrån denna informationen att dra en slutsats. Vårdnadsfrågor är oerhört komplicerade och man behöver förstå barnets relation till båda föräldrarna, föräldrarnas relation till varandra samt en mängd andra aspekter för att kunna göra en uppskattning om ett specifikt vårdnadsfall. Jag vågar säga att 5 mil inte är en väsentlig förändring som skulle motivera att hindra henne från att flytta. Pappan kan inte kräva vårdnad utan han behöver gå till domstol i värsta fall för att det skulle ske. Jag rekommenderar alla föräldrar som inte har en bra kommunikation att kontakta familjerätten och få hjälp av deras jurister att förhandla fram en vårdnad som fungerar. Nu har hon ensam vårdnad men kan ändå vända sig till familjerätten och be om hjälp kring hennes val att byta kommun och hans invändningar.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare