Kan barnen själv välja vem de vill bo hos vid vårdnadstvist?

Min partner har 2 barn sen tidigare. de är 12 och snart 10 år.pappan till barnen,har barnen på heltid o barnens mamma betalar underhåll.Mamma till barnen valde att flytta 21 mil bort med barnens halvsyskon som snart är vuxna.där har hon skaffat jobb och har inga planer på att flytta närmre sina barn.Min partners barn har all släkt, alla vänner och skola på orten de bor på med sin pappa.Mamman försvårar kommunikationen med pappan genom att inte svara på varken sms eller telefonsamtal. Hon kommunicerar med barnen ibland. När det gäller umgänge så tar hon nästan allt genom barnen. Hon har inte körkort och vill inte åka buss för att mötas halvvägs. Vi har kört barnen 2/3 av vägen och ibland hela vägen till henne för barnens skull. Hon har dessutom ingen framförhållning utan väntar in i det sista vid ex lovdagar med att svara på om barnen kan komma till henne eller inte. Detta skapar oro hos barnen och de blir jätteledsna.Vi kan inte planera någonting i förväg,bensin kontnaderna har ökat och på en vecka eller helg får vi alltså sitta och köra mellan 60-85 mil. Mamman säger till barnen att det är pappa fel allting så de blir då besvikna på sin pappa som de anser har körkort och ska köra dem.Barnen har vid några tillfällen nämnt att de vill bo hos mamma. Dock vill de inte lämna pappa heller. Hos mamma finns heller inga rutiner,de får ex va vakna hela nätter om de vill.kan barnen själva välja att bo hos mamma vid vårdnadstvist?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Föräldrabalken (FB).

Vid vårdnadstvist kommer domstolen att avgöra utifrån vad som är bäst för barnen (6 kap. 2a § FB). Det som kommer att beaktas vid bedömningen är risken för omständigheter såsom att barnen utsätts för övergrepp, våld eller på annat vis far illa ut. Utöver det kommer domstolen att ta hänsyn till barnens behov av att ha en god kontakt med båda föräldrarna. Barnens vilja kommer även att beaktas i takt med deras ålder och mognad (6 kap. 2a § 3 st. FB). Eftersom barnen är 12 och 10 år gamla kommer deras åsikter att få stor betydelse för utredningen om vad som anses vara barnens bästa. De har dock ingen absolut bestämmanderätt förrän de blir myndiga vid 18 års åldern. I slutändan är det domstolen som avgör vad som är barnens bästa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare