Kan chef använda kameraövervakning för att kolla om jag gått från jobbet?

Hej , fått redan på att min chef använt kameraövervakning för att kolla om jag gått från jobbet är detta okej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt sett krävs inget tillstånd

Om arbetsgivaren är en myndighet eller en arbetsgivare som utför uppgift av allmänt intresse, krävs det tillstånd för kameraövervakning om allmänheten har tillträde till området som övervakas. Om endast anställda syns på arbetsplatsen där kameraövervakningen sker så krävs inget tillstånd. Är det en privat arbetsgivare behövs i normalfallet inte tillstånd  (7 § kamerabevakningslagen).

Det krävs emellertid berättigat syfte
Det krävs emellertid något tungt vägande skäl för att övervaka anställda. Att kolla om någon har gått från jobbet ska inte kunna ses som något sådant tungt skäl. Detta eftersom övervakningen måste ha ett berättigat syfte. Ett skäl skulle kunna vara misstanke om att någon anställd begår brott på jobbet. Vidare kan övervakning vara tillåtet i arbetsmiljöer som anses vara farliga, eftersom det exempelvis behövs kameror för att förhindra olyckor. Syftet med lagen är nämligen att övervakning ska kunna ske för berättigade ändamål och för att skydda personer mot intrång i den personliga integriteten som är otillbörliga (2 § kamerabevakningslagen). Vidare framgår det av Integritetsskyddsmyndigheten hemsida att det inte är tillåtet att regelmässigt övervaka hur anställda utför sina arbetsuppgifter eller när de tar sina raster.

Vi kan således konstatera
att det inte ska vara tillåtet för din chef att använda sig av kameraövervakning för att kolla om du har gått från jobbet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare