​Kan den efterlevande makan sälja skogsfastigheten mot barnens vilja?

Kan en maka efter sin makes död sälja den dödes ärvda skogsfastighet och släktgård till vem som helst utan att barnen till dem båda har något att säga till om? Det rör sig inte om enskild egendom och inga papper är skrivna om att det är den avlidnas vilja att allt ska bli kvar i släkten även om detta är muntligt uttalat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om barnen är makarnas gemensamma eller särkullbarn. Jag kommer därför att utgå från att de är gemensamma barn till den avlidne pappan och mamman som har skogsfastigheten.

Om ett gift par endast har gemensamma barn ärver den efterlevande maken ärver efterlevande maken hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt (se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Detta innebär att hon får fritt förfoga över egendomen under sin livstid, men inte testamentera bort den. Det är först när den efterlevande maken avlider som barnen i egenskap av bröstarvingar har rätt att få ut sitt arv efter den först avlidne maken.

En maka kan alltså efter sin makes död sälja den ärvda skogsfastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare