Kan den ena vårdnadshavaren hindra den andra vårdnadshavaren att utöva gemensam vårdnad?

Hej!

Jag är separerad sen 2015, dottern var då inte ens ett år. Vi har varannan veckasen ett år tillbaka, jag har märkt att dottern är väldigt ledsen och saknar den andra föräldern väldigt mycket. Jag har försökt prata med pappan om att vi kan ju ringa och prata med henne nån gång i veckan så hon inte känner att nån av oss "försvinner" men han vägrar, han svarar inte i telefon eller på sms efter arbetstid. Och jag får ABSOLUT inte prata med dottern. Får man göra såhär som förälder? Dessitom har han ljugit till bla förskolan, soc är inkopplat för dotterns mående efter några incidenter på förra förskolan och han har ljuvit även till dom. Hur kan det vara ok att hålla ett barn och en förälder isär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du och din förra partner har gemensam vårdnad om ert barn. Du upplever att fadern hindrar dig från att träffa ditt barn.

Regler om vårdnad återfinns i 6 kap föräldrabalken (FB). Enligt 6 kap 1 § FB har barn rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Vidare i 6 kap 2 § andra stycket kan utläsas att den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Det är alltså en vårdnadshavares skyldighet att se till att barnet får den trygghet och omsorg som denne har rätt till. Barnet har i det här fallet rätt till gemensam vårdnad, vilket innebär att både du och fadern har lika mycket rätt att vårda över barnet.

En vårdnadshavare kan således inte hindra den andre vårdnadshavaren från att träffa barnet då detta skulle innebära en brist i vårdnadsskyldighet som nämnts ovan. Att hindra barnet från att ha kontakt med dig innebär att barnets behov av omsorg inte tillgodoses.

Om beteendet från fadern fortgår skulle jag rekommendera att ta kontakt med familjecentralen som bör finnas i din hemkommun. Där kan du och fadern sätta er ned med en medlare och gemensamt komma överens om regler kring vårdnaden. Slutligen bör tilläggas att i tidigare rättsfall rörande vårdnadstvister har rätten beslutat om vårdnad för den av vårdnadshavarna som har satt barnets bästa i fokus och som bidragit till ett bra samarbete mellan vårdnadshavarna.

Lycka till och återkom gärna om du har flera frågor!

Linnéa CarnrotRådgivare