Kan det vara förtal att ifrågasätta någons tidigare brottslighet?

Hej jag skrev till en dömd pedofil om hans dom, och nu undrar jag ifall jag kan bli dömd för förtal då han skärmdumpa det jag skrev? Kanske även råkade skriva någon som inte var sant på grund av en missuppfattning. Vill poängtera att jag inte har lagt ut något utan bara skrivit till honom och ifrågasatt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Förtalsbrottet regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken. Där framgår det att förtalsbrott begås genom att "utpeka" någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller i övrigt "lämna uppgift" som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning.

Förtal kräver spridning till en tredje person

Uttrycken "utpeka" och "lämna uppgift" i lagtexten innebär att ett förtalsbrott fullbordas först när uppgifterna som sprids kommer till en tredje persons kännedom. Att utpeka en någon såsom klandervärd (eller liknande) utan att någon annan än denne själv är inblandad kan därför inte vara förtal. Inte heller blir sådana uttalanden förtal om den utpekade personen själv väljer att sprida uppgifterna vidare (då du såklart inte ansvarar för denna persons handlingar).

Det kan vara förolämpning eller ofredande

Att bara rikta en beskyllning mot någon utan att sprida vidare beskyllningen till en tredje person, kan dock vara en brottslig förolämpning. Ett förolämpningsbrott begås genom att rikta en beskyllning eller nedsättande uttalande mot någon, om uttalandet typiskt sett är ägnat att kränka personens självkänsla/värdighet (5 kap. 3 § 1 st. brottsbalken). Oönskade och störande kontakter med någon kan också vara straffbart som ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken).

Sammanfattning

Det handlande som du beskriver i frågan kan inte utgöra ett förtalsbrott då du riktat dig till personen enskilt, utan att utpeka honom/henne som klandervärd bland andra. Att kränka någon genom förolämpning eller utsätta någon för störande kontakter kan däremot vara brottsligt i form av förolämpning eller ofredande. Jag vill dock betona att den kontakt du tagit inte är brottslig utan vidare; huruvida ditt agerande kan klassas som brottsligt beror på en rad omständigheter som inte framgår i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare