Kan efterlevande make bo kvar i huset om den andra maken har stått på lånen?

Om jag står för alla lån på en fastighet. Vad gäller om jag dör, kan min fru bo kvar? Hon har inga lån på huset.

Måste vi skriva om lånen så att vi båda står som ägare eller ärver våra barn fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Svaren på dina frågor regleras i ärvdabalken, förkortat ÄB, och äktenskapsbalken, förkortat ÄktB.

När du dör ska först en bodelning ske. Det innebär att din och din frus egendom ska delas mellan er, 9 kap. 1 § ÄktB. Den egendom som ska fördelas är giftorättsgodset, vilket är all din och din frus egendom som inte är er enskilda egendom, 10 kap. 1 § ÄktB och 7 kap. 1 § ÄktB.

Alltså: under förutsättning att fastigheten inte är din enskilda egendom utgör den giftorättsgods. När ett äktenskap upplöses, exempelvis genom att någon av makarna dör, ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna. Även om du står som ensam ägare på fastigheten så är den ändå giftorättsgods som ska delas mellan er. Eventuella skulder (som inte är kopplade till fastigheten) som respektive make har regleras också vid bodelningen.

Din del av giftorättsgodset och din eventuella enskilda egendom utgör å sin sida din kvarlåtenskap vid ditt dödsfall. Denna kvarlåtenskap är ditt arv. Arvet efter dig ska fördelas mellan dina berättigade arvingar under förutsättning att du inte har skrivit något testamente som säger annat.

Jag utgår från att dina barn är din och din frus gemensamma. Det innebär att din fru ärver framför era barn. Som huvudregel är det barnen till den avlidne som ärver i första hand 2 kap. 1 § ÄB. Dock finns en specialregel till förmån för efterlevande make. Vid ditt dödsfall kommer därför din fru att ärva hela din kvarlåtenskap framför era gemensamma barn. Barnen får ut arvet efter dig först när din fru, deras mamma, också har dött. 3 kap. 1 § ÄB.

Om det är så att du har några barn födda utom äktenskapet (särkullbarn) och barn födda inom äktenskapet har dock särkullbarnet/särkullbarnen rätt att få ut sin arvslott direkt. Har du enbart särkullbarn och inga barn födda inom äktenskapet ärver dessa hela din kvarlåtenskap. I den situationen gäller inte specialregeln till förmån för din efterlevande fru utan då ärver särkullbarnen allt efter dig. Då krävs att ett testamente upprättas för att din efterlevande fru ska få del av din kvarlåtenskap.

Svar på din fråga
Din fru kommer troligtvis att kunna bo kvar och ni behöver inte skriva om lånen. Är den gemensamma fastigheten belånad är nämligen en förutsättning för övertagande att den som tar över fastigheten också tar över lånen på fastigheten, 11 kap. 8 § ÄktB. Din fru ärver hela din kvarlåtenskap framför era gemensamma barn vilket innebär att era barn inte ärver dig direkt utan blir så kallade efterarvingar. De får ut sina respektive arvslotter efter dig vid din frus bortgång.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare