Kan en arbetsgivare anställa en person med högre kvalifikationer istället för återanställning av en tidigare arbetstagare?

Min fråga gäller de rättigheter som arbetstagaren inom privat verksamhet som är uppsagd på grund av arbetsbrist har vad gäller återanställning inom 9 månader: Om arbetsgivaren är intresserad av att anställa en person med högre kvalifikationer som t.ex. högskoleutbildning eller annan för tjänsten relevant utbildning som den uppsagda som haft tjänsten hittills saknar, har arbetsgivaren då rätt att utannonsera tjänsten utan att erbjuda denna samma tjänst till den person som har rätt till återanställning trots att hen skött de uppgifter som hör till denna tjänst på ett tillfredsställande sätt hittills bara med hänvisning till bättre kvalifikationer? I detta fall ska tjänstens titel och arbetsbeskrivning/uppgifter förbli desamma.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att den tidigare anställda varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader de senaste tre åren, vilket är en förutsättning för en företrädesrätt till återanställning (lagen om anställningsskydd 25 §).

Det är arbetsgivaren som själv sätter upp vilka kvalifikationer som krävs för arbetet. Huvudregeln är att detta beslut, alltså vilka kvalifikationer som krävs för arbete, inte kan överprövas rättsligt. Om arbetsgivaren däremot satt upp kvalifikationskraven för att komma förbi reglerna om företrädesrätt till återanställning går det att pröva detta rättsligt.

När det sedan ska bedömas om någon har tillräckliga kvalifikationer för återanställning måste prövningen av den enskildes kvalifikationer göras objektivt (alltså en prövning om personen har tillräckliga kvalifikationer). Säger arbetsgivaren att någon inte har tillräckliga kvalifikationer kan detta beslut överprövas. Har personen tillräckliga kvalifikationer måste arbetsgivaren återanställa denna person även om det finns någon annan som har mycket bättre kvalifikationer.

Vad gäller i just din situation?

Arbetsgivaren kan alltså själv sätta upp vilka kvalifikationer som krävs för tjänsten, men det får inte sättas upp högre krav endast för att undvika att behöva återanställa den före detta arbetstagaren.

Inom de nio månader som den förre detta arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning kan alltså inte arbetsgivaren välja en annan person som har "bättre" kvalifikationer, under förutsättningen att denna förre detta anställda då har tillräckliga kvalifikationer för tjänsten. Är arbetsuppgifterna och titeln densamma så har jag svårt att se att resultatet skulle bli något annat än att arbetsgivaren har en skyldighet att återanställa.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare