Kan en bröstarvinge kräva tillbaka pengar som arvlåtaren gett som gåvor till någon som inte har legal arvsrätt?

Min far skrev ett testamente till mitt ex o gav honom en stor summa pengar eftersom vi inte var sams.Men sedan skkrev min pappa om det o testamentera allt till mig,men då hade han gett bort alla sina pengar.Har inga syskon o ensamstående med barn.

Har jag rätt till till att kräva tillbaka några pengar från dom som han gett bort det till ?

Har överföringskvittona o bevis på hur mycket o till vem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Som bröstarvinge har man rätt att få ärva sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Det innebär att arvlåtaren inte kan testamentera bort all sin egendom till vem som helst (Se 7 kap. 1 § ÄB). Det är inte heller tillåtet för arvlåtaren att ge bort egendom under sin livstid hursomhelst. Skulle arvlåtaren ge bort egendom medan hen fortfarande är i livet på ett sätt som gör det likvärdigt med ett testamente träder det förstärkta laglottsskyddet in (se 7 kap. 4 § ÄB). Med stöd av den bestämmelsen kan egendom återbäras eller ersättning motsvarande dess värde utgivas. För att detta överhuvudtaget ska kunna genomföras måste bröstarvingen väcka talan gentemot gåvotagaren vid domstol inom ett år från när bouppteckningen avslutats.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare