Kan en butik förbjuda tiggare?

Kan en privatägd ICA-butik förbjuda tiggare att sitta utanför entren ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, det går inte. I Sverige är det tillåtet med tiggeri. Marken utanför en ICA-butik är att anse som allmän plats och ägaren har därmed ingen rätt att förbjuda tiggare från att sitta utanför butiken. En annan fråga kan uppstå om personen uppträder aggressivt eller dylikt, då kan det bli tal om att tillkalla polis.

Utgångspunkten ges i 1:2 Ordningslagen som föreskriver vad som anses enligt lagen vara offentlig plats. En väg eller en parkeringsplats som är privatägd men som "används offentligt" är enligt lagen att anse som allmänplats. Jämför här allemansrätten. I det specifika fallet torde detta innebära att en ICA-butik som ligger intill en parkeringsplats eller väg/trottoar inte kan förbjuda folk att sitta där då denna mark är offentlig, oberoende dess ägare. Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till "Svensk handel" och höra vad de har att säga om saken.

Marcus CarlssonRådgivare