Kan en far sälja sin lägenhet till en bröstarvinge? Kan en sådan försäljning påverka bröstarvingens rätt till arv?

Min pappa har en lägenhet som han vill sälja till mig, en av oss tre barn. Har han juridisk rätt att sälja till vem han vill och har jag som barn juridisk rätt att köpa lägenheten med tanke på framtida arv osw?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om det finns några problem med ditt framtida arv från din pappa att han säljer sin lägenhet till dig.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Din pappa kan sälja sin lägenhet till dig, men det kan i vissa fall innebära förskott på arv.

Kan din pappa sälja sin lägenhet till dig med tanke på framtida arv?

Det finns inget hinder för din pappa att sälja sin lägenhet till dig, som huvudregel.

Försäljningen kan dock delvis vara förskott på arv, om din pappa säljer lägenheten för under marknadspriset (6 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). Säg t.ex. att lägenheten är värd 500 000 kr, men du får den för 450 000 kr. Då är 50 000 kr förskott på arv.

Detta är dock lätt att undvika. Försäljningen blir inte delvis förskott på arv om ni skriver att det inte är något förskott på arv.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med förskott på arv är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare