Kan en gåva från svärmor till mig avräknas på min makes arv?

Jag fick i gåva hela summan av försäljning av svärmors fastighet som personlig gåva.

Gåvobrev finns att den är personlig till mig.

Min svägerskas juridiska ombud vill framhålla att det skall räknas som förskott av arv för min fru.

Kan det vara möjligt.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du en skyldighet att avräkna gåvan som förskott på din frus arv?
När det gäller förskott på arv regleras det i 6 kap. ärvdabalken (ÄB). Det föreligger en presumtion att man ska avräkna större gåvor som den avlidne i sin livstid ger sina bröstarvingar, dvs barn. Du är inte givarens barn och omfattas alltså inte av den presumtionen. Du anger att gåvan personligen är riktad till dig vilket innebär att den inte heller ska räknas av från din frus arv. Om mottagaren är en annan arvinge än bröstarvinge (exempelvis förälder) så kan det avräknas ifall det är står angivet att det ska avräknas, se 6 kap. 1 § ÄB. Du är dock inte en ens arvinge till din svärmor och ska inte heller omfattas av den regeln. Gåvan kan alltså inte genom en direkt tillämpning av regel i ÄB avräknas på din frus arv.

Vad försöker ombudet argumentera för?
Jag är inte säker på detta men för mig verkar det som att ombudet försöker tillämpa 6 kap. 1 § ÄB analogt på något sätt. Eller så kanske hen försöker få det att verka som att gåvan till dig är ett sätt att kringgå regelverket. Om du exempelvis inte alls har bra relation till din svärmor som givit dig gåvan så kan det tänkas att svärmor ville kringgå systemet för att tilldela din fru större arv. Men om ni har en bra relation så förstår jag inte varför ombudet menar att det ska avräknas på din frus arv.

Jag råder dig att hålla fast vid din rätt och i de fall motparten inte ger med sig så råder jag dig att kontakta en jurist för hjälp. Vi har duktiga jurister på Lawline och du bokar enkelt en tid med en av dem på http://www.Lawline.se/boka.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare