FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/01/2019

Kan en hembudsklausul kringgås genom en gåva?

Hej

Min särbo har tillsammans med sin syster fått i gåva, en fritidsfastighet. De kommer inte överens och han vill köpa ut henne. Hon vägrar dock så alternativet är att försöka få till en tvångsförsäljning. Villkoret i gåvobrevet är en hembudsklausul där andra parten har rätt att köpa andelen för tax.värdet dvs betydligt lägre än marknadsvärdet. Kan detta villkor kringgås gnm att någon av parterna skänker bort sin andel el följer hembudsklausulen med då??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid samägande så gäller samäganderättslagen(1904:48)(SamägL)
Normalt sett så kan en av delägarna vid ett samägande ansöka hos domstol om att fastigheten skall omhändertagas av god man för förvaltning för att sedan för gemensam räkning utbjudas på offentlig auktion i enlighet med SamägL 6 §. Övriga delägare kan då begära anstånd med försäljningen om det finns synnerliga skäl. Detta är dock svårt att visa.
Varje delägare förfogar fritt över sin andel, vilket innebär att en delägare kan sälja sin andel eller ge bort den som gåva.
Samäganderättslagen är dock dispositiv och dess regler kan i sin helhet eller endast avseende en del avtalas bort så som har skett i erat fall. Ni har genom gåva erhållit andelar i fastigheten och gåvobrevet föreskriver hembudsplikt. Detta innebär således att de regler som jag har beskrivit här ovan om att varje delägare fritt förfogar över sin andel har avtalats bort.

Regler som gäller vid överlåtelse av fastighet finns i jordabalken (JB), främst i kapital 4. Din särbos och han eller hennes syskon har erhållit gåva av fast egendom och gåvotagarna har genom förbehåll i gåvobrevet tillförsäkrats förköpsrätt till varandras andelar i egendomen. Ett sådant förbehåll anses vara giltigt och ska antecknas i fastighetsregistrets inskrivningsdel. Se 4 kap. 29 §, 4 kap. 3 §, 20 kap. 14 § jordabalken och NJA 1981 s. 897.

Förutsatt att hembudsklausulen är giltig kan detta inte frångås genom att ge bort sin del genom en gåva till annan. Om ni har vidare funderingar kring detta råder jag er att kontakta en jurist för hjälp!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare