Kan en internetbutik häva köp för att de angett fel pris?

Hej! Jag har beställt en vara med nedsatt pris från en känd nätbaserad elektronikbutik. Säljaren har nu hört av sig och meddelat att de makulerat min beställning med hänvisning till att priset som angetts har varit felaktigt. Har de enligt lagen rätt att häva ett köp på det här sättet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga som handlar om ett avtal mellan dig och butiken, därför kommer jag prata om lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

Jag utgår ifrån att du är en privatperson som handlar från butiken. Därför kommer jag också gå in på konsumentköplagen (KköpL).

Det finns ett bindande avtal mellan dig och butiken:

Du skrev att du har beställt varan. Det är min uppfattning att du betalat för den och väntar på leverans. Detta innebär att du och butiken har kommit överens om:

1. Butiken säljer sin vara till det pris de angett.

2. Du vill köpa den varan till det priset.

Ni har alltså ingått ett avtal om ett köp av den varan. Detta avtalet är bindande (AvtL 1 §).

Det finns inte något som pekar på att du kunde veta att priset var uppenbart felaktigt:

Jag utgår från att du inte hade någon aning om att priset var felaktigt. För att de ska kunna göra så här krävs det att det var uppenbart att priset inte kunde stämma. I sådana fall kan butiken kräva att du borde insett detta när du gjorde beställningen.

Till exempel om du köpte en TV som vanligen kostar 10,000 kr, men som var nedsatt till 1,000 kr så är det ett uppenbart fel som du borde reagerat på.

Men om det inte var uppenbart så är avtalet giltigt (AvtL 33 §).

Eftersom du har betalat för varan så kan butiken inte häva köpet:

Det finns lite "extra skydd" för privatpersoner, eftersom en person ofta påverkas mer av en sak som hävning än själva butiken.

Du har betalat för varan. Det är ett bindande och giltigt avtal. Butiken får inte häva köpet (KköpL 40 §).

Butikens egna avtalsvillkor: det kan vara värt att leta upp och läsa igenom dessa. Men kom ihåg att du har ett minimiskydd i konsumentköplagen. Om butiken har skrivit något i stil med "vi får lov att häva köp även om varan är betald", så är detta inte tillåtet.

Mina rekommendationer:

1. Ta kontakt med butikens kundtjänst: jag brukar skicka ett trevligt mejl där jag beskriver "missförståndet" och förklarar varför jag förväntar mig att de löser problemet. Du kan utgå från detta svaret.

2. Om det inte löser sig: skriv inlägg på deras sociala media. Kom ihåg att vara trevlig så gott det går – det kommer bli svårare för dem att neka en person som är trevlig, särskilt när andra ser det.

3. Om de är riktigt ihärdiga och fortfarande vägrar: ring deras kundtjänst. Förklara ännu en gång vad som gått snett. Säg att detta inte är lagligt och att du kommer anmäla butiken till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Hur anmäler du till ARN: det är gratis och om du klickar här så finns det en guide för hur du ska gå till väga.

Jag vet själv hur jobbigt det kan vara med sådana situationer. Jag hoppas verkligen att det löser sig och att de inte försöker tjafsa (men var beredd på att det kan ta lite tid…). Hör gärna av dig med en till fråga om det skulle vara något annat du funderar på!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare