Kan en misstankegrad överklagas och måste en åklagare motivera en misstankegrad inför rätten?

Kan en misstänkt bestrida/överklaga en misstankegrad? Fallet gäller en person som tidigare varit häktad skäligen misstänkt för ett mord, men som fortfarande är skäligen misstänkt enligt åklagaren. Personen är på fri fot. Måste en åklagare motivera inför tingsrätt en sådan misstankegrad och kan isåfall den misstänkte överklaga ett sådant yrkande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Går det överklaga en misstankegrad?

Det går inte enligt svensk rätt att överklaga endast en misstankegrad. En person som exempelvis blivit skäligen misstänkt för brott kan inte överklaga detta. För det fall personen anser att de inblandade poliserna eller åklagaren skött ärendet på ett felaktigt sätt kan denne dock upprätta en JO-anmälan. JO har till uppgift att granska myndigheterna i Sverige samt tjänstemän vid dessa myndigheter, såsom poliser och åklagare.

Vad kan den misstänkte överklaga under förundersökningen?

Den misstänkte kan överklaga beslut som fattas under förundersökningen. Det faktum att åklagaren exempelvis ändrar misstankegraden för den misstänkte är därav inte ett beslut i lagens mening. Till exempel kan den misstänkte överklaga ett häktningsbeslut (49 kap. 5 § fjärde punkten rättegångsbalken)

Måste åklagaren inför tingsrätten motivera en misstankegrad?

Det finns inget krav på att åklagaren ska motivera enbart en misstankegrad. För det fall åklagaren anser att en person är skäligen misstänkt för ett brott behöver exempelvis inte åklagaren motivera detta inför domstolen. I samband med vissa beslut måste åklagaren dock motivera och försöka övertyga tingsrätten om att en viss misstankegrad är uppnådd. Nedanstående exempel får belysa vad jag menar.

Anta att åklagaren vill att den misstänkte ska häktas. Ett av kraven för häktning enligt svensk rätt är att personen är på sannolika skäl misstänkt för brottet (24 kap. 1-2 § rättegångsbalken). Under vissa omständigheter tillåts även häktning om personen endast är skäligen misstänkt (24 kap. 3 § rättegångsbalken).

För att häktning ska få ske krävs det att häktningsförhandling hålls. Vid häktningsförhandlingen ska åklagaren enligt 24 kap. 14 andra stycket rättegångsbalken försöka övertyga rätten om att misstankegraden sannolika skäl är uppnådd (om åklagaren yrkar häktning enligt 24 kap. 1-2 rättegångsbalken) eller att misstankegraden skäligen misstänkt är uppnådd (om åklagaren yrkar häktning enligt 24 kap. 3 § rättegångsbalken).

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare