Kan en skola förbise vissa av sina anställda för befordringar eller liknande?

Skolan där jag jobbar har valt en outbildad att vara ansvarig för fritids. Jag är utbildad och var intresserad av att vara ansvarig. Vad kan jag göra? Jag tycker att skolan kränker mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar om det finns något som du kan göra för att få din arbetsgivare att ge dig ett ansvar som du anser dig vara mer kvalificerad för, än den som de facto fått ansvaret.

Reglerna som din fråga berör är bland annat diskrimineringlagen (DiskL) och allmänna arbetsrättsliga principer.

Huvudregeln

Grundprincipen när det gäller delegering av ansvar från skolan är att det är skolan i egenskap av arbetsgivare som har rätten att leda och fördela arbetet på vad sätt den önskar. Det kallas för arbetsgivarprerogativet, och innebär att det är helt upp till arbetsgivaren att göra som han eller hon önskar.

Det skulle innebära att det inte finns så mycket du kan göra om skolan tycker att någon annan passar bättre för ett visst ansvar.

Undantaget

Det finns dock undantag från denna huvudregel. Skulle det vara så att du, trots att du är mer kvalificerad genom diverse meriter, har blivit förbisedd eller missgynnad jämfört med vad någon annan skulle bli i samma situation så kan du anse att du har blivit diskriminerad. En förutsättning för att du ska kunna ha blivit detta är att missgynnandet har någon form av koppling till kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. 1 kap. 4 § DiskL.

Ett exempel skulle kunna vara att arbetsgivaren anser att du är för gammal för ytterligare ansvar, och att de släpper fram en yngre person med sämre meriter för att de hellre vill satsa på honom eller henne. Detta skulle strida mot diskrimineringslagens bestämmelser, 2 kap. 1 § första stycket DiskL.

Vad du kan göra

Försök att ta reda på varför du inte har fått det ansvar som du ville ha av skolan. Du kan börja med att fråga dem rakt ut. Skulle de då säga något som har att göra med något av kriterierna ovan så har du blivit diskriminerad.

Om de inte säger något sådant och du ändå anser att du har blivit diskriminerad så kan du gå till diskrimineringsombudsmannen (DO). Där kan du anmäla skolan du arbetar för.

Slutligen kommer du inte kunna ändra på skolans beslut, även om du skulle ha blivit diskriminerad. Du har istället rätt till diskrimineringsersättning, 5 kap. 1 § första stycket DiskL.

Om du vill ha mer hjälp för att utreda din situation och se om du har rätt till ersättning så är du välkommen att höra av dig till mina kollegor här på Lawline via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare