Kan enskilda påverka lagstiftningen?

Hej.

Den svenska djurskydds lagen är svag, jag tänker på alla gånger jag ser djur skötas illa eller till och med misshandlas grovt. Varje gång tänker jag alltid hur i fanken dessa människor kan få köpa djur? idag får vem som helst avla hundar och katter och vem som helst får köpa dom och det finns ingen respekt eller djupare värdering. Hur är de Detta möjligt? När någon misshandlat ett djur kan dom bli av med det men personen ifråga kan också skaffa en ny? Hur kan vi påverka lagar så att seriösa människor endast får sälja och kan utvärdera köpare och samt registrera personen ifråga som inte skött sig aldrig får köpa ett djur igen?

Det är otroligt svårt att hjälpa som vanlig människa när ett djur råkar illa. Hur kan vi ändra lagarna eller ändra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du vill få svar på hur enskilda kan påverka lagstiftningen.

Lagarna stiftas av riksdagen, vårt högsta beslutsfattande organ i Sverige. För att ett lagförslag ska gå igenom krävs det att minst hälften av riksdagsledamöterna som avlägger en röst röstar för förslaget.

Förslag om ändring av lag eller ny lag ges främst in av regeringen, lagförslagen kallas då för propositioner. Även enskilda riksdagsledamöter kan lämna in förslag. Dessa förslag kallas för motioner. Enskilda medborgare kan dock inte lämna in lagförslag. Vill man som enskild se förändringar i lagstiftningen kan man förslagsvis vända sig till en lokal riksdagsledamot som har möjlighet att lämna in en motion.

Om du vill läsa mer om lagstiftningsprocessen kan jag rekommendera riksdagens hemsida och 4 kap regeringsformen.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare