Kan ett beslut om ensam vårdnad ändras?

För ca 3 år sedan fick jag med hjälp av familjerätten ensam vårdnad av min dotter då hennes pappa är missbrukare och kriminell. Han skrev på papper där han godkände detta. Idag, har han precis kommit ut från rehab och vill ha henne. Kan rätten ändra han beslut att avsäga sig vårdnad ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om din vårdnad kan förändras för att pappan ändrat sig och kommit ur från rehab, möjligtvis även "nykter/ren". Jag kommer först berätta vad man tar hänsyn till när man beslutar om vårdnad. Du är säkert bekant med detta i och med att ni redan varit i en vårdnadsprocess hos familjerätten men det kan ge dig lite ledning i att själv anta vad som kan väntas.

Vårdnadstvister

Vårdnadsfrågor är alltid känsliga och väldigt svåra att bedöma i förväg, exempelvis är det svårt att på rak arm besvara frågan; "kan jag nå framgång med en vårdnadstalan" eller "kan vårdnaden ändras till ensam/gemensam". Detta beror på att det är många olika komponenter som bedöms och det görs diverse utredningar för att kunna avgöra vilken situation som är bäst för barnet. Det faktum att pappan till er dotter lämnat rehab innebär inte att hans godkännande att du skulle ha ensam vårdnad innebär inte att det beslutet upphör. Ett sådan beslut kan såklart ändras till följd av att omständigheterna kring vårdnaden förändrats. En vårdnad kan alltid ändras, det är ett beslut i ett enskilt fall vid en tidpunkt. Men för att det ska ändras krävs en helt ny process där man gör om bedömningen, men man tar hänsyn till varför man beslutade om ensam vårdnad från första början.

Barnets bästa

När man avgör en vårdnadstvist så står barnets bästa i centrum. Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Man främjar kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/tryggheter/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. (6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Din aktuella situation

Det som skulle tala för att ändra vårdnaden är barnets behov av god kontakt med båda sina föräldrar. Men självfallet ska inte den aspekten gå före barnets trygghet och säkerhet. Om pappan fortfarande är opålitlig eller "dåligt umgänge" för barnet kommer troligtvis inte pappan få ta del av vårdnaden. Däremot kan han börja med att hävda umgängesrätt nu när han är ute ur rehab. Många studier visar på att det är bra för barnets välmående att ha en relation till båda sina föräldrar, oavsett omfattning. Därför kan man genom familjerätten besluta om umgänge. Detta umgänget mellan pappan och barnet kan ske tillsammans med dig, tillsammans med en utomstående person som övervakar, ja egentligen på det sättet ni båda kan enas om.

Något du också kan ha i åtanke är att det föreligger en stor presumtion för gemensam vårdnad inom familjerätt. Det innebär att det ska mycket till för att upphäva gemensam vårdnad. Det faktum att ni kunnat komma överens om ensam vårdnad tyder på att förhållandena var så allvarliga att det var rimligt. Det går absolut att ändra en ensam vårdnad till gemensam, men det ska finnas ordentliga skäl för det. Däremot är det viktigt att du inte hindrar umgänge, då detta är förbjudet och kan få konsekvenser för bedömningen om din lämplighet som vårdnadshavare.

Som du märker går det inte att i förväg säga hur en vårdnad ska lösas. Det finns för många parametrar och detaljer att ta hänsyn till. Däremot kan jag sammanfattningsvis säga att ett beslut om ensam vårdnad kan endast ändras genom ett annat beslut. Det krävs alltså ett beslut för att vårdnaden ska ändras från vad den är nu. Dock är det viktigt att samarbeta med den andra föräldern samt att man inte saboterar barnets umgänge med den andra föräldern om umgänge är befogat. Jag råder dig kontakta familjerätten igen för att diskutera om ni möjligtvis ska börja med umgänge först, eller om det inte är aktuellt (beror helt på omständigheter kring barnets pappa, vilket inte framgår så mycket om i frågan). Känns det tryggare för dig och barnet så kan umgänget ske bevakat av socialen. Det bästa sättet är att alltid diskutera vårdnad i samband med familjerätten, som då kan intyga att allt "skett snyggt" från din sida om din före detta partner skulle driva frågan om vårdnad till domstol.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare