FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/12/2018

Kan föräldrar bestämma över minderåriga barn?

Min flickvän bor en bit ifrån mig och hon är 16 år. Vi vill träffas under lovet men hennes pappa bestämmer att hon inte får åka till mig. Finns det någon lag om att hon inte får åka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din flickväns pappa har någon rätt att hindra henne från att åka till dig då ni inte bor på samma ort.

Eftersom din flickvän är 16 år, står hon under vårdnad av en eller båda sina föräldrar. Vårdnaden består fram tills att hon fyller 18 år.

Av (6 kap. 2§ föräldrabalken) framgår att den som har vårdnaden över sitt barn ansvarar för barnets personliga förhållanden, samt att denne svarar för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och andra omständigheter.

Detta innebär att din flickväns pappa har rätt att hindra henne från att åka till en annan ort om han anser att det ligger i hennes bästa (av säkerhetsskäl eller av andra skäl).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare