Kan föräldrar sälja en fastighet till två barn och utelämna två barn ur affären?

Hej!

Kan föräldrar sälja en sommarstuga de ägt i 20 år till två av bröstarvingarna men inte till den tredje? Finns även ett särkullbarn som inte fått vara med i köpet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga är nära besläktad med arvsreglerna, varför vi kikar närmare på ärvdabalken (ÄB).

Ja, föräldrarna får sälja huset och utelämna en bröstarvinge

Jag förmodar att föräldrarna i din fråga äger sommarstugan och de är då fria att sälja fastigheten till vem de vill, även om det innebär att en bröstarvinge utelämnas ur affären.

Den moraliska aspekten av att genomföra en sådan affär utan att tillfråga de andra barnen är givetvis diskutabel, ment rent juridiskt är det mig veterligen ingenting som är klandervärt.

Däremot kan det ha arvsrättsliga konsekvenser i framtiden

Som utgångspunkt har man ingen rättighet att få lov att ärva viss egendom. Det viktiga är att de tre bröstarvingarna som huvudregel har rätt till samma andel av föräldrarnas slutliga förmögenhet (2 kap. 1 § ÄB).

Skulle föräldrarna i ditt fall exempelvis sälja sommarstugefastigheten till ett förmånligare pris till de andra två av bröstarvingarna för att indirekt öka deras arv, kan den de utelämnade bröstarvingarna invända med att detta ska ses som ett förskott på arv, vilket ska räknas av de andra två barnens arvslotter när arvet sedermera ska fördelas (6 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Vid avräkningen av förskottet ska marknadsvärdet användas, som var då sommarstugan såldes (6 kap. 3 § ÄB).

Sammanfattningsvis

Ett kort svar på din fråga blir ja, föräldrarna får lov att sälja sommarstugan till två av bröstarvingarna och lämna en tredje utanför affären, även om det kan vara moraliskt klandervärt. Detsamma gäller särkullbarnet.

Däremot kan en sådan affär ha arvsrättsliga konsekvenser, om de två bröstarvingarna exempelvis tillåts köpa sommarstugan till ett mer förmånligt pris än vad marknadsvärdet är.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare