Kan gåva utgöra förskott på arv trots gåvobrev?

Hej,

Jag har läst på ganska mycket om gåva och huruvida det är att betrakta som förtida arv eller inte. Jag tycker att lagen är svårtolkad (pratar då om ÄB kap 7 3§)... Jag fick ett sommarhus av min far 2009 och vi skrev då papper att det inte ska utgöra förtida arv. Gåvobrevet är bevittnat och särskilt utlåtande är skrivet att det är gåvogivarens önskan att gåvan ska vara enskild egendom och inte utgöra förtida arv. Hur bedöms det gällande syskons laglott mm.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att besvara din fråga genom att först gå igenom vad som räknas som förskott på arv för att sedan besvara dina frågor om dina syskons laglotter och hur man ska tolka 7 kap 3 § ÄB som du undrar över.

Ärvdabalken (ÄB) är tillämplig lag för frågor om arv och arvsskifte.

Vad räknas som förskott på arv?

Som huvudregel presumeras gåvor till bröstarvingar, dvs barn till givaren, utgöra förskott på arv. Förskott på arv ska avräknas från bröstarvingens arv vid givarens död.

Att gåvor presumeras utgöra förskott på arv är just bara en presumtion och kan därmed motbevisas. Det som är avgörande för tolkningen är givarens verkliga vilja. Om det som i ert fall finns ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska utgöra förskott på arv är det det som ska räknas (6 kap. 1 § första stycket ÄB).

På grund av gåvobrevets uttryckliga vilja att inte se gåvan som förskott på arv kommer den inte att betraktas som det heller. Vid arvsskifte ska man då bortse från gåvan och fördela arvet utifrån de tillgångarna som finns i boet.

Hur bedöms detta i förhållande till syskonens laglott?

7 kap. 3 § ÄB som du nämner handlar om när den avlidne testamenterat bort egendom till nackdel för sina bröstarvingar. Man kan inte göra sina bröstarvingar helt arvslösa, utan de har alltid rätt att få ut minst sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är hälften av det värdet de skulle fått ut i arv om inget testamente fanns.

Vidare handlar 7 kap. 3 § ÄB om att de bröstarvingar som vill utnyttja sin rättighet och få ut laglotten måste påkalla jämkning av testamentet som inskränker deras rätt till arv. Påkallas inte jämkning kommer rätten att få ut laglotten gå förlorad och man kommer inte få ut något arv.

Eftersom gåvan av sommarhuset till dig inte bör anses utgöra förtida arv eftersom det finns ett gåvobrev som uttryckligen motsätter sig det kommer det inte att påverka dina syskons rättigheter till sina laglotter. Laglotterna kommer att beräknas på den kvarlåtenskapen som finns kvar i boet när arvlåtaren avlidit.

Slutsats

Enligt vad du beskrivit kommer inte gåvan av sommarhuset att räknas som förskott på arv. Bröstarvingarnas arv kommer beräknas efter vad som finns i boet när arvlåtaren avlider, och sommarhuset kommer inte att påverka fördelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare