Kan hyresvärd säga upp ett tidsbestämt hyreskontrakt i förväg? Hur?

Jag hyr ut mitt hus, vi skrev kontrakt på ett år (20180901-20190901) men nu har min situation förändrats och jag behöver tillbaka mitt hus. Kan jag säga upp hyresgästen trots vårt kontrakt?

Om hyresgästen inte skriver på uppsägningen, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagen som reglerar din fråga är Jordabalkens (JB) 12 kapitel.

Kan hyresavtalet sägas upp i förväg?

Det du beskriver är ett tidsbestämt hyreskontrakt, ett sådant kan sägas upp i förtid. Uppsägningstiden är 3 månader enligt lag men om ni har avtalat om längre tid så gäller det före på grund av att lagen godtar ändringar som är till förmån för hyresgästen, 12 kap. 4 § JB.

Vad händer om hyresgästen inte skriver på uppsägningen?

Om det är så att din hyresgäst vägrar skriva under att hen blivit informerad om din uppsägning så kan du skicka den med rekommenderat brev. Då anses uppsägningen ha skett när brevet lämnats in till posten, 12 kap. 8 § JB. Om din hyresgäst vägrar acceptera det ändå råder jag dig att ansöka hos domstol att hyreskontraktet ska upphöra. I första hand vänder du dig till Hyresnämnden, på deras hemsida finns blanketter du kan använda för att ansöka om att hyreskontraktet ska upphöra.

Hoppas du fick svar på din fråga, lycka till!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare