Kan hyresvärden förhindra att en hyresgäst lånar ut sin lägenhet?

Kan jag som privat hyresvärd säga nej när hyresgäst vill låna ut sin lägenhet till vänner under en vecka när de själva ska åka på semester?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i 12 kap jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Får en hyresgäst låna ut sin lägenhet?

Utlåning av en hyresrätt betraktas rent juridiskt som en andrahandsuthyrning. Det rör sig alltså om en uthyrning i ditt fall oavsett om det gäller en kortare period såsom en vecka eller om det inte skulle tas ut någon hyra av den boende.

I ditt fall tillämpas därför samma regler som vid andrahandsuthyrning.

Kan hyresvärden förbjuda en hyresgäst att hyra ut i andra hand?

Alla typer av uthyrningar i andra hand kräver tillstånd från hyresvärden (12 kap. 39 § JB). Om du som hyresvärd inte ger tillstånd kan hyresgästen istället ansöka om detta hos hyresnämnden (12 kap. 40 § JB). Hyresnämnden kan ge tillstånd om hyresgästen har beaktansvärda skäl för uthyrningen, såsom en längre utlandsvistelse (olikt detta fall). Därutöver krävs det bland annat att du som hyresvärd inte har befogad anledning att motsätta dig uthyrningen. En befogad anledning kan till exempel vara att andrahandshyresgästen antas vara misskötsam.

Skulle hyresgästen hyra ut i andra hand utan ditt samtycke kan det föreligga grund för förverkande dvs en uppsägning av hyresavtalet (12 kap. 42 § JB).

Sammanfattning

Utlåning av en hyresrätt ses som en uthyrning, vilket du som hyresvärd kan förbjuda så länge du har en befogad anledning till detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare