Kan jag anmäla för förtal?

Hej jag undra om jag kan anmäla min sambos ex flickvän för förtal ? Hon påstår att jag har sagt saker till henne om deras gemensamma barn. Ex om barnet inte får sin astmamedicin eller att vi är för sträng mot barnet m.m. Hon har också påstått att jag skulle ha slagit barnet som jag inte har gjort. Men det fanns inga bevis för det. Jag bli kränkt av detta faktiskt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken.

Bestämmelsen säger att "den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning kan dömas för förtal. Anses uppgifterna med hänsyn till omständigheterna varit försvarliga att lämna och uppgifterna var sanna eller skälig grund förelåg, så döms inte till ansvar. "

För att något ska kunna räknas som förtal krävs att uttalandet ska vara avsett att skada en människas anseende hos andra, med hänsyn till den umgängeskrets offret tillhör. Det spelar alltså roll vilka personer informationen har nått, om det är närstående till offret som tagit del av uppgifterna etc. Det är hur uppgifterna/uttalandena subjektivt sett kan uppfattas som är det avgörande vid bedömningen om ett brott föreligger eller inte. Det du anklagas för är en brottslig handling (misshandel av barn) och kan anses skada ditt anseende som person. Avgörande är även vilken krets dessa uppgifter har nått, huruvida det är din närståendekrets som har tagit del av informationen.

Målsägandebrott

Förtal är vidare ett så kallat målsägandebrott, innebärande att grundregeln är att åklagare inte får väcka allmänt åtal. Det är alltså du själv som måste väcka åtal för att en rättegång ska kunna ske, se 5 kap. 5 § brottsbalken. Kan även tillägga att vid målsägandebrott blir det du som målsägande, om rättegång inleds, som är skyldig att betala rättegångskostnaderna om du skulle förlora målet.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare