Kan jag anmäla någon som påstår att jag förföljt honom?

Hej! En före detta kompis till mig påstår att jag förföljt honom, vilket inte stämmer. Det är kränkande att han säger så om mig. Jag har själv varit förföljd i många år och vet vad det är. Kan jag anmäla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det din före detta kompis har gjort är ett brott som du kan anmäla.

I brottsbalken (BrB) finns lagar om brott. Du beskriver att någon sprider kränkande uppgifter om dig. Det kan vara vad som kallas förtal, vilket regleras i BrB 5 kap § 1. Där står att den som utpekar någon annan som brottslig döms för förtal till böter. Man döms inte om det var försvarligt att lämna uppgifterna, och det antingen var sant eller man hade skälig grund att tro det. Det betyder att personen måste visa att du faktiskt förföljt honom, eller att han hade anledning att tro det.

Eftersom att personen har anklagat dig för förföljelse har han pekat ut dig som brottslig. Om det som du säger inte stämmer, och personen inte heller hade anledning att tro det, kan han dömas för förtal.

Du kan alltså anmäla till polisen att den här personen förtalat dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare