Kan jag anmäla upprepade telefonsamtal som ofredande?

Hej,

Jag har fått 7 missade samtal från ett nummer jag inte känner till. Alla gånger har jag missat samtalet eller avvisat den. När jag direkt efter det ringer upp så kommer man inte fram då numret "saknar abonnent eller är tillfälligt är avstängd". Kan man anmäla ofredande bara det att man missat flera telefonsamtal, där det är helt omöjligt att nå när man ringer upp? Har kontantkort så mitt nr finns inte ens på internet.

Lawline svarar

Hej,

brottet ofredande är väldigt brett och väldigt många olika beteenden kan inordnas under bestämmelsens tillämpningsområde. Även s.k. telefonterror kan omfattas av bestämmelsen, och då tar man särskilt hänsyn till under vilken tid på dygnet samtalen har kommit, hur många samtal som har ringts och under hur lång tid de har kommit. Det går alltid att göra en anmälan, och polisen tar alltid upp alla anmälningar som folk vill göra. Däremot ska det sägas att utredningsmöjligheterna nog är ganska begränsade om numret inte leder till någon abonnent, vilket sannolikt gör att någon förundersökning inte inleds. Men du har givetvis ingenting att förlora på att anmäla händelsen heller.

Rådgivare