Kan jag ansöka om att få en oskälig hyra sänkt?

Hej! Jag och min vän är studenter och hyr en möblerad 3:a i 2:a hand i Göteborg och hyran är 7900 kr/månad. Jag var inne på vår bostadsbolag hemsida och hittade en lägenhet som är lika stor som vår, och som ligger 3 minuters promenad från vår lägenhet. Hyran för den är 5700 kr/månad. Enligt Sveriges Domstolars hemsida (Skälig hyra vid uthyrning av bostad) så får en hyresrätt hyras ut i andra hand med ett påslag på 15% om hyresrätten är möblerad. Jag och min vän betalar 38,6% av den verkliga hyran, dessutom betalar vi för el och internet. Vad kan jag och min vän göra i den här situationen? Vi har inte skrivit på något avtal om att vi hyr ut lägenheten i 2:a hand. Tack på för hand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om andrahandsuthyrning regleras jordabalken. I mitt svar utgår jag från att andrahandsuthyrningen i er situation är lovlig.

Vad utgör en skälig hyra vid andrahandsuthyrning?

Vid andrahands uthyrning av en hyreslägenhet anses en skälig hyra vara den hyra som hyresvärden betalar med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter (12 kap. 55 § JB). Ett tillägg för möbler får som du skriver maximalt uppgå till 15 procent. Därutöver kan andra nyttigheter tillkomma så som hushållsel eller bredband. Hyresvärden får inte ta ut en större avgift för det än vad hen betalar. I vissa fall kan även ytterligare kostnad tillkomma, om förstahandshyresgästen och hyresvärden träffat ett avtal om tillval enligt 12 kap. 55 d § JB.

Vad som utgör en skälig hyra är alltså beroende av vika kostnader förstahandshyresgästen har. Hyran för en liknande lägenhet i samma område kan möjligen utgöra en indikation för vad som utgör en normal hyra i ert område, men det garanterar inte att ni har en oskälig hyra.

Vänd er till hyresnämnden

Anser ni att ni betalt en oskälig hyra rekomenderar jag er att vända er till hyresnämnden. Hyresnämnden kan besluta att sänka hyran. Ni kan även ansöka att få tillbaks pengar för den tid ni betalt en oskälig hyra - dock maximalt två år.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare