Kan jag ansöka om bostadsbidrag som inneboende?

Hej!

Jag bor i ett rum i en lägenhet med 4 rum som enskilt hyrs ut. Alla som har rum i lägenheten är skrivna som inneboende enligt kontrakt med hyresvärden. Hyresvärden bor själv inte i lägenheten, förutom att han kommer förbi och äter lunch där ibland. Eftersom att vi som bor i lägenheten står som inneboende kan vi inte söka bostadsbidrag, men om jag tar upp detta med hyresvärden är jag rädd att han säger upp boendet. Vad gäller i en sån här situation och vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du hur du ska gå tillväga för att få bostadsbidrag när du är inneboende.

Vad gäller när man är inneboende?

Som inneboende har man inte rätt till bostadsbidrag, utan man måste stå på kontraktet. Vad du kan göra är att prata med din hyresvärd och se hur hen känner för att skriva över kontraktet på er, eller någon av er, som är inneboende. Står man på kontraktet har man således rätt till bostadsbidrag.

Kan min hyresvärd säga upp vårt kontrakt?

Eftersom att du hyr en del av en bostad av en privatperson är lagen om uthyrning av privat bostad tillämplig. Enligt 3 § i denna lag gäller följande: hyresavtalet gäller för obestämd tid, om en bestämd hyrestid inte har avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Vid obestämd tid har hyresgästen därmed en månads uppsägningstid att ta ställning till.

Vidare enligt 3 § 2 st. får hyresvärden, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats. Därmed måste hyresvärden säga upp hyresgästen 3 månader i förväg.

Vidare enligt 2 § gäller att om avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för hyresgästen är dessa utan verkan. Därmed kan man inte avtala om längre uppsägningstid än en månad, då detta är till nackdel för hyresgästen.

Sammanfattningsvis

Prata med din hyresvärd om hen kan tänka sig att skriva över er som hyresgäster på lägenheten i andra hand, vilket gör att hyresvärden inte "förlorar" sin lägenhet, och ni kan samtidigt ansöka om bostadsbidrag.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare