Kan jag återta en order om köp och montering?

Jag har beställt en säkerhetsdörr med montering av ett företag. Nu är det 4 månader sedan och ännu inte fått dörren monterad. Efter samtal med företaget så säger man att det är långa väntetider för en dörr, och man säger också att dörren vid leverans var transportskadad och måste reparareras.

Nu har jag tröttnat på det har företaget, kan jag återta ordern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din beställning rör både ett köp och en tjänst ska frågan bedömas utifrån den övervägande delen utav säljarens förpliktelse. Med information från din fråga tolkar jag det som att själva monteringen/tjänsten utgör övervägande del, och därför kommer jag besvara din fråga utifrån det.

Jag kommer besvara din fråga utifrån att du är konsument och säljaren är näringsidkare. Om dessa förhållandena inte stämmer och även du är näringsidkare kan andra regler bli gällande.

I avtal där tjänsten utgör övervägande del av avtalet är Konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig, jfr 2 § andra stycket konsumentköplagen samt 1 § KtjL. Konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens förmån (3 § KtjL).

Föreligger det dröjsmål?

Det du beskriver i din fråga är ett dröjsmål med uppdraget. Dröjsmål från säljarens sida föreligger om uppdraget inte har avslutats inom avtalad tid. Om det inte finns någon avtalad tid om uppdragets sluttid ska man se till en skälig tid i förhållande till vad som är normalt för en liknande tjänst (24 § KtjL).

Om ni har avtalat en tid för uppdragets slut och denna överskridits föreligger det alltså dröjsmål. Om ni inte avtalat något får man se till den normala tiden för en liknande tjänst, det blir alltså en bedömningsfråga.

Kan jag återta ordern?

Om det föreligger dröjsmål får du som köpare använda vissa påföljder (25 § KtjL). För att få häva avtalet som du antyder krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för konsumenten (29 § KtjL). Om det är ett dröjsmål och du kan styrka att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du alltså häva avtalet. Näringsidkaren är även skyldig att ersätta konsumenten för den skada han tillfogats på grund av dröjsmålet och näringsidkaren inte kan visa på att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll och som inte möjligen kunde ha undvikit (31 § KtjL).

Det viktiga här är alltså om ni har avtalat tid för montering och om denna tiden har överskridits eller ej. Om tiden överskridits föreligger dröjsmål och då kan du häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare