Kan jag begära skriftlig inkomstuppgift av arbetsgivaren?

Kan jag kräva en skriftlig inkomstuppgift av min arbetsgivare? (Åtminstone inför deklaratipn). Har idag en site som jag ska logga in på och uppgifterna sparas endast i 18 månader.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren är skyldig att lämna kontrolluppgift till Skatteverket för ersättning som har betalats ut, 15 kap 4 § Skatteförfarandelagen. Denna skyldighet innefattar även att lämna samma kontrolluppgift till dig som informationen gäller.

Om arbetsgivaren underlåter att lämna ut kontrolluppgift kan du vända dig till Skatteverket för vidare hjälp.

För arbetsgivaren föreligger även en skyldighet att lämna uppgifter till dig som arbetstagare om villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet, 6 c § Lagen om anställningsskydd. Däri omfattas även uppgifter om inkomst. Det kan däremot vara så att kollektivavtalet föreskriver annat. Underlåter arbetsgivaren att lämna uppgifter enligt ovan bör du vända dig till facket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare