Kan jag byta till en avlägsen släktings efternamn?

Hej!

Min styvpappa som är gift med min mamma, har en amerikansk styvmamma som är gift med min styvpappas pappa. Jag undrar om jag får ta hennes efternamn som hon hade innan hon gifte sig med min styvpappas pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill byta till ett efternamn som din styvpappas styvmamma bar innan hon gifte sig.

Kan du byta till efternamnet pga. släktband?

När det gäller byte till ovanligare efternamn, som bärs av mindre än 2 000 personer i Sverige, så krävs viss anknytning till efternamnet. Vid byte till ett efternamn som finns eller har funnits i din släkt krävs att efternamnet bärs alternativt har burits av någon av dina föräldrar enligt 9 § lagen om personnamn (namnlagen). Det går också bra att byta till efternamnet om det funnits i din släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer (13 § första stycket och 18 § namnlagen). Till ditt rakt uppstigande led räknas dina föräldrar och deras föräldrar osv. men inte din styvpappa. Det finns således ingen möjlighet för dig att byta till det önskade efternamnet pga. släktband.

Finns det andra sätt för dig att byta till efternamnet?

Du har alltid rätt att byta till efternamn som bärs av fler än 2 000 personer i Sverige (16 § namnlagen). Det finns också en möjlighet för dig att byta till ett "nybildat" efternamn (13 § första stycket namnlagen). Nybildade efternamn godkänns om efternamnet inte finns i Sverige, kraven i 14 § namnlagen är uppfyllda och namnet inte kan förväxlas enligt 15 § namnlagen. Finns inte det amerikanska efternamnet i Sverige så är det alltså möjligt att Skatteverket godkänner efternamnet som ett nybildat efternamn. Du kan söka på hur många personer i Sverige som har efternamnet på Skatteverkets hemsida här. Du kan även hitta mer information om namnbyte och hur du ansöker här.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare