Kan jag dömas för narkotikabrott?

Hej! För ett tag sen köpte jag små mängder av narkotika via sociala medier, där vi möttes upp och jag fick de. Jag är lite nojig över att det skulle bli konsekvenser i framtiden ifall det konversationen kommer ut. Detta var mer än ett år sen, jag har inte brukat narkotikan eftersom jag förstod att jag hade gjort fel där och då. Skulle man kunna dömas för något brott ifall det bara finns bevis att jag köpt narkotikan men aldrig använt den? Är rädd för att det skulle påverka mig i framtiden om jag skulle bli dömd för något narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Relevant lagstiftning för din fråga är Narkotikastrafflag (1968:64) [cit. NSL]. Lagstiftningen kring narkotika är sträng i den bemärkelsen att väldigt många handlingar kring narkotika är straffbart. Oavsett om du brukat narkotikan eller inte kan du dömas för brottet narkotikabrott om du exempelvis anskaffat (köpt), innehar eller på annat sätt tar befattning med narkotika (1 § NSL).

Finns tillräckligt med bevis finns det en risk att du kan dömas för brottet i fråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare