Kan jag ge bort min andel av en samägd fritidsfastighet till min dotter utan den andre ägarens godkännande?

Jag äger en fritidsfastighet på Gotland tillsammans med min syster. Idag värderad till ca 3 000 000:-

(Banken har en gammal värdering från 2014 på 2 400 000 :-).

Jag vill ge bort min del av fastigheten till min dotter, och hon kommer då också att ta över ett lån på 500 000 som jag och min sambo nu står på.

Behöver jag ha min systers godkännande? (Har sett olika uppgifter om detta). Och om så är fallet, hur skriver min syster att hon godtar detta?

Sedan vet jag att vi måste skriva ett gåvobrev, men det blir ju en senare fråga.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din syster äger fritidsfastigheten tillsammans, så omfattas ert ägande av lag om samäganderätt. Alla beslut angående fastigheten i sin helhet måste därmed tas av er gemensamt, exempelvis vad gäller försäljning, uthyrning eller ombyggnationer av hela fastigheten, 2 § lag om samäganderätt.

Däremot så får varje delägare själv disponera över sin egen andel av fastigheten efter eget tycke. Detta innebär alltså att du kan överlåta din del av fastigheten till din dotter även utan din systers godkännande. Ett undantag från detta är däremot om du och din syster har skrivit ett samägaravtal där ni till exempel begränsar era rättigheter att sälja vidare fastigheten till någon annan än den andre ägaren, alltså till din syster i ditt fall.

Sammanfattning

Förutsatt att du och din syster inte har skrivit något samägaravtal kan du alltså utan din systers godkännande överlåta din andel av fritidsfastigheten till din dotter. Din syster behöver därför inte heller skriva något godkännande. Eftersom överlåtelsen till din dotter innebär en gåva till bröstarvinge så aktualiseras även frågan om förskott på arv, 6 kap. 1 § ärvdabalken. Har du några frågor gällande det eller angående utformningen av gåvobrevet är du välkommen att höra av dig till oss igen. Genom Lawlines avtalstjänst kan du även till en fast kostnad få hjälp med att skriva gåvobrevet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alma LövgrenRådgivare